Populära nätbutiker som säljer accessoarer

Precis som kläderna man väljer påverkar den stil man har, gör även accessoarer det. Många anser att det är accessoarerna som är den avgörande “touchen” på ens outfit, och det stämmer i stor utsträckning. Många företag som främst inriktar sig på mode säljer även accessoarer i stor utsträckning och utbudet är enormt, liksom konkurrensen.

De företag som etablerat sig bäst och i störst utsträckning vad gäller accessoarer är ändå de som har ett brett utbud inom produktkategorin och vänder sig till en bredare målgrupp än sina konkurrenter.

Framträdande företag

Det finns ett fåtal nätbutiker som utmärker sig extra och som det gått bättre för. Exempel på det är nelly.com, zalando.se och shein. Samtliga har ett brett utbud samtidigt som de har förmånliga priser. De skiljer sig någorlunda från varandra vad gäller utbud, och nedan följer en mer utvecklad beskrivning av deras verksamhet och försäljning av accessoarer.

Samtliga dessa företag har etablerat sig i stor utsträckning på sociala medier, där de bedriver den största delen av sin marknadsföring. Det är på detta sätt som deras företag lyckats spridas i så pass stor utsträckning till allmänheten, vilket gjort dem så pass populära för konsumenter att handla ifrån.

Nelly

Nelly.com är en hemsida som ökat i popularitet väsentligt de senaste åren, framförallt tack vare sina kollektioner från influencers. De har marknadsfört hemsidan vilket har genererat en bredare kundkrets. Deras accessoarer är främst säsongsbaserade, och innan en ny säsong startar har de ofta utförsäljning och rea på samtliga produkter inom kategorin som hör till en annan säsong. De säljer många väskor, skärp, solglasögon och liknande produkter och fokuserar inte i lika stor utsträckning sitt sortiment på exempelvis smycken, även om det förekommer.

Zalando

Zalando var en av de första onlinebutikerna som startades, och bedriver försäljning av både kläder, accessoarer och skor, liksom Nelly. Zalando är dock återförsäljare av betydligt fler exklusiva varumärken, vilket gör att de har en någorlunda varierande kundkrets från bland annat Nelly. De är återförsäljare av märken som är något dyrare, i synnerhet vad gäller accessoarer som väskor och äkta silversmycken.

Shein

Shein är ett asiatiskt företag som etablerat sig på nätet de senaste åren, och har blivit uppmärksammat på grund av sina billiga priser. Även de är försäljare av olika produktkategorier, däribland kläder, skor, väskor och övriga accessoarer. De är inte återförsäljare av andra varumärken, utan säljer enbart kläder som är producerade av och för företaget. Produkterna är, på grund av den höga efterfrågan, i hög utsträckning massproducerade. Dock håller de ändå en bra standard vad gäller kvalitet och hållbarhet.

Vad gäller accessoarer säljer Shein olika typer av sådana, men är främst fokuserade på solglasögon och ringar. Det skiljer sig lite från det övriga utbudet på marknaden då de ofta har fyndiga motiv och utsmyckningar, vilket lockar en ung målgrupp i störst utsträckning.

Näthandelns framväxt

Det finns givetvis fortfarande fysiska butiker som säljer accessoarer, men det är på grund av smidigheten och enkelheten i att handla på nätet som gjort att nätvarianterna har blivit mer populära. Nätbutikerna har även ett ekonomiskt försprång då de inte har lokalhyra och personalkostnader för butiksbiträden som andra fysiska butiker har. Våra shoppingvanor förändras i takt med att tekniken utvecklas, och sannolikt lär näthandeln öka i framtiden.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*